بهشت بهشتیان آخرین مطالب صفحات وبلاگ چگونه است که تیری را در حال نماز از پای حضرت علی ـ علیه السّلام ـ در می آورند و متوجه نمی شود اما در حال نماز فقیری به مسجد می آید و حضرت متوجه او می شوند؟ پاسخ: یکی از بهترین گونه های عبادت پروردگار عالم نماز است و در نماز است که انسان به خداوند متعال نزدیک شده و خود را در محضر خدا می بیند، با او حرف زده و راز و نیاز می کند. و در این عبادت بود که ائمه اطهار ـ علیهم السّلام ـ به طور کلی از این عالم بریده و به خدا و عالم ملکوت پیوند می خوردند لذا در مورد حالات ائمه هنگام نماز حکایات بسیاری نقل شده است که امامان معصوم ـ علیهم السّلام ـ به کلی از این دنیا غافل می شده اند و چنان که گویی در این عالم مادی نیستند از جمله در حالات نماز حضرت امیرالمؤمنین آمده است که در لیلة الهریر در جنگ صفین حضرت نماز می خواند در حالی که تیر از راست و چپ او می گذشت و بر زمین می آمد و ابداً در ساحت وجود آن حضرت تزلزلی نبود و به نماز خود مشغول بود و وقتی تیری به پای مبارکش رفته بود خواستند آن را بیرون آورند به طوری که درد آن بر آن جناب اثر نکند صبر کردند تا مشغول نماز شد آنگاه بیرون آوردند چرا که آن وقت، توجه کلی آن جناب به جانب حق تعالی بود و ابداً به غیر او التفاتی نداشت.(1) بنابراین باید گفت که حضرت به هیچ وجه متوجه درآوردن تیر از پای مبارک نشدند، اما دربارة اینکه چطور حضرت در اینجا متوجه نشدند، ولی وقتی سائلی به مسجد آمد و درخواست کمک کرد حضرت متوجه او شدند و انگشتر خود را به فقیر بخشیدند. باید گفت: توجه به فقیر در حین نماز توجه به خداست در تفسیر نمونه در ردّ اشکال فخر رازی ـ که توجه به فقیر منافات با توجه به خدا دارد ـ آمده است: آنهایی که این ایراد را مطرح می کنند از این نکته غفلت دارند که شنیدن صدای سائل و به کمک او پرداختن توجه به خویشتن نیست، بلکه عین توجه به خداست، علی ـ علیه السّلام ـ در حال نماز از خود بیگانه بود نه از خدا و می دانیم بیگانگی از خلق خدا بیگانگی از خداست.
پاورقی: 1. قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، انتشارات مؤمنین، چاپ اول، 1379، ج 1، ص 328. 2. مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، انتشارات دارالکتب الاسلامیه، چاپ هفتم، ، ج 4، ص 428. 3. مکارم شیرازی، ناصر، سبحانی، جعفر، پاسخ به پرسشهای مذهبی، انتشارات نسل جوان، چاپ اول، 1381،ج 1، ص 177. موضوع مطلب : در فضایل حضرت علی ذکر میکنند که در اولین دعوت پیامبر که اقوام خود را دعوت کرد فقط حضرت علی به پیامبر جواب مثبت داد و پیامبر او را به عنوان جانشین خود معرفی کرد این چگونه میتواند برای حضرت علی فضیلت باشد در حالی که او تربیت شده پیامبر و دیگران تربیت شده پیامبر نبودند؟ پاسخ: در پاسخ به این سؤال باید به دو مطلب به عنوان مقدمه اشاره شود:
پاورقی: 1. الله مرادی اکبری، شخصیت از دیدگاه اسلام، با مقدمه میرزا علی سلیمانی بروجردی، انتشارات زهیر، 1381، ص 24. 2. غرویان، محسن، غلامی، محمد رضا، میرباقری، سید محمد حسین، بحثی مبسوط در آموزش عقاید، قم، انتشارات دار العلم، چاپ اول، 1371، ج 2، ص109. 3. یوسف: 24. 4. ر.ک: بحثی مبسوط در آموزش عقاید، پیشین، ج 2، ص110. 5. دشتی، محمد، ترجمه نهج البلاغه، قم، انتشارات مشرقین، چاپ چهارم، 1379، ص 399، خ 192. 6. ملیحی، سید محمد، فضایل علی ـ علیه السّلام ـ از زبان خلفاء، قم، انتشارات مهدی یار، چاپ اول، 1379، ص 27. 7. واقعه: 10. 8. فلسفی، محمد تقی، شرح و تفسیر دعای مکارم اخلاق، از صحیفه سجادیه، قم، نشر فرهنگ، چاپ چهارم، 1379، ج 2، صص 158 ـ 161. موضوع مطلب : شخصیت امیر المومنین ـ علیه السّلام ـ را برای یک فرد سنی معرفی نمایید. پاسخ: از آنجا که موضوع خلافت و جانشینی رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ اساس اختلاف میان شیعه و سنی است. شایسته است که برای فضیلت و شخصیت و مناقب امیر المومنین ـ علیه السّلام ـ از کلام اهل سنت بهره جسته و در چندمحور به بحث پرداخته شود.
پاورقی: 1. ابی الفتح شهرستانی، الملل و النحل،ج1،ص169، بیروت، انتشارات دارالمعرفه. 2. الحسینی استرآبادی، سید شرف الدین علی، تاویل الایات،ج1،ص18 قم، نشر مدرسة امام مهدی (عج)، 1407 هـ .ق. 3. اصفهانی، ابو نعیم احمد بن عبدالله، حلیة الاولیاء،ج1،ص64، بیروت، نشر دارالکتب العربی، 1407 هـ .ق،. 4. تحریم:4. 5. ابن المغازلی، مناقب علی بن ابی طالب،ص269،ح316، تهران، نشر مکتبة الاسلامیة، 1402 هـ . ق. 6. محمد صالح حسینی ترمذی، مناقب مرتضوی،ص19، چاپ بمبئی، 1321 هـ . ق. 7. توبه:19. 8. حاکم الحسکانی، شواهد التنزیل،ج2،ص341، تهران، انتشارات ارشاد اسلامی، 1411 هـ .ق. 9. رعد:7. 10. ابن شیرویة دیلمی، فردوس الاخبار،ج1،ص75، نشر دارالکتب العربی، 1407. 11. بینه:7. 12. شواهد التنزیل، ج 2، ص 459. 13. حدید:12. 14. اعراف:181. 15. سلیمان بن ابراهیم قندوزی حنفی، ینابیع المودّه،ج1،ص128، قم، انتشارات شریف رضی، 1413 هـ .ق. 16. واقعه:10. 17. سبط بن الجوزی، تذکرة الخواص،ص17، تهران، انتشارات نینوی. 18. ابوبکر احمد بن علی الخطیب البغدادی،ج7،ص12، تاریخ بغداد، بیروت، درالکتب العلمیه. 19. فردوس الاخبار، ج 3، ص 89. 20. تاریخ بغداد، ج 11، ص 432. 21. تاریخ بغداد، ج 2، ص 88. 22. ابن حسام الدین هندی، کنز العمال،ج11،ص602،ح32903، بیروت، نشر موسسة الرسالة، 1413 هـ .ق. 23. تاریخ بغداد، ج 4، ص 195. 24. مجادله:12. 25. مناقب مرتضوی، ص 12. 26. ینابیع المودّه، ج 1، ص 143. 27. ابن ابی بکر هیثمی، مجمع الزوائد،ج9،ص134، بیروت، نشر دارالکتب العربی، 1402 هـ .ق. 28. حلیة الاولیاء، ج1، ص86. 29. السید هاشم الحسینی البحرانی، تفسیر برهان،ج1،ص563،ح2، قم، نشر دارالکتب العلمیه. 30. فخر رازی، تفسیر فخر رازی،ج5،ص221، بیروت، نشر دارالفکر، 1410 هـ .ق. 31. محمد بن عیسی بن سوره، سنن ترمذی، ج5، ص 599، ح3730 ،بیروت، نشر دارالفکر. 32. ابن عبدالله حاکم نیشابوری، مستدرک علی الصحیحین،ج3،ص144،ح4652، بیروت، نشر دارالکتب العلمیّه، 1411 هـ . ق. 33. مستدرک علی الصحیحین، ج 3، ص 135، حدیث 4632. 34. مستدرک علی الصحیحین، ج 3، ص 144، حدیث 4652. 35. ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، بیروت، نشر دارالفکر، 1415 هـ .ق، ج17، ص316. 36. سنن ترمذی، ج 5، ص 599، حدیث 3732. 37. مستدرک علی الصحیحین، ج 3. ص 117، حدیث 4574. 38. محمد بن یزید قزوینی، سنن ابن ماجه،ج1،ص44، بیروت، نشر دارالفکر. موضوع مطلب : آیا اگر کسی ولایت امام علی ـ علیه السلام ـ را نپذیرد مرتد محسوب می شود یا خیر؟ پاسخ: بر اساس روایات عدم پذیرش ولایت امیر المومنین علی ـ علیه السلام ـ اگر از روی خصومت و دشمنی باشد، مستلزم نفی ولایت پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و کفر است در این زمینه روایات بسیاری وجود دارد که هم از طریق اهل سنت نقل گردیده و هم از طریق شیعه ما در اینجا برای اطلاع و آگاهی تعدادی از آنها را نقل می نمائیم:
پاورقی: 1. - الصواعق المحرقه، فصل اول از باب یازدهم. محمد بن یوسف گنجی شافعی، کفایة الطالب، باب دهم. مستدرک حاکم، ج 3، ص، 121. 2. - ینابیع المودة، ص 48. 3. - الصواعق المحرفه، فصل اول، از باب یازدهم. 4. - مسند احمد جنبیل، ج 3، ص 123 و کنزالعمال ج 6، ص 400. 5. - ینابیع الموده، ص 47. 6. - حشر:7. 7. - نساء:59. موضوع مطلب : شیعه به چه معناست و به پیر وان چه عقیده ای شیعه گفته می شود؟ پاسخ: کلمه شیعه در لغت از ریشه «شاع» به معنی همراهی و تبعیت گرفته شده است(1) و معنی لغوی آن گروه و جماعتی است که در انجام کاری همکاری می کنند و گاهی نیز به تبعیت کننده از یک فرد اطلاق می شود.(2) هم چنان که در قرآن می گوید: وَ إِنَّ مِنْ شِیعَتِهِ لَإِبْراهِیمَ(3): همانا از پیروان او ابراهیم است».
پاورقی: 1. بندر ریگی(عربی به فارسی)، محمد، المنجد، تهران، انتشارات ایران، چ دوم، ج 1، ص 900. 2. سبحانی، جعفر، المذاهب الاسلامیه، انتشارات موسسه امام صادق ـ علیه السّلام ـ، چ اول، 1423 ق، ص 145. 3. صافات:83. 4. شوری:23. 5. الصواعق، ص 148، به نقل از المذاهب الاسلامیه، ص 146. 6. ربانی گلپایگانی، علی، درآمدی بر علم کلام، انتشارات دارالفکر، چاپ اول، 1378، ص180. 7. بیّنه:7. 8. سیوطی، الدر المنثور، دارالفکر، ج 8، ص 589، هم چنین به الغدیر، ج 2، ص 57 و 58 رجوع شود. 9. ر.ک: علامه حلی، الرسالة السعدیه، کتابخانه آیت الله مرعشی،1410 قمری، ج اول، ص33 تا 52. 10. ر.ک: ضیاء الدین بن سدید الدین جرجانی، وسائل فارسی جرجانی، انتشارات اهل قلم، چ اول،1375ش، ص184. 11. ر.ک: علامه حلّی، حسن، رسالة السعدیه، ص71تا80 و رسائل فارسی جرجانی، ص184و185. 12. کاتب خوارزمی، محمد بن احمد، مفاتیح العلوم، ترجمه حسین خدیو جم، انتشارات علمی و فرهنگی، چ اول، 1362، ص 35. هم چنین در آمدی بر علم کلام، ص180. 13. ر.ک: رسائل فارسی جرجانی، ص 187 و 188. موضوع مطلب : پیوند روزانه پیوندها
لوگو آمار وبلاگ
امکانات جانبی |