سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهشت بهشتیان
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من

وقایع این روز:

1. زیارت امام حسین (علیه السلام )

در شب 15 رجب و روز آن زیارت امام حسین (علیه السلام )1 و همچنین زیارت مشاهد مشرفه معصومین (علیهم السلام )2 مستحب است .

2. وفات حضرت زینب (علیها السلام )

وفات مظلومانه و غریبانه ام المصائب حضرت فاطمه صغرى عقیله بنى هاشم زینب کبرى (علیها السلام ) در شب یکشنبه 15 رجب سال 62 ه‍ به وقوع پیوسته است3 .
در مدت یک سال بعد از واقعه کربلا، زندگانى آن حضرت همراه با اشک و آه و خاطرات اسارت و کربلا سپرى گشت . در عظمت آن مخدره همین بس ‍ که به فرموده صدوق (رحمه الله )، از جانب امام حسین (علیه السلام ) نیابت خاصه داشته است ، و تا هنگامى که بیمارى امام زین العابدین (علیه السلام ) تمام نشده بود، این نیابت ادامه داشت4

نام گذارى حضرت

هنگام ولادت جبرئیل از جانب خداوند متعال بر پیامبر (صلى الله علیه و آله ) نازل شد و عرض کرد: ((یا رسول الله ، اسم این دختر را زینب بگذار)). آنگاه جبرئیل گریست . پیامبر (صلى الله علیه و آله ) پرسید: سبب این گریه چیست ؟ عرض کرد: همانا این دختر از آغاز زندگانى تا پایان روزگار در این سراى ناپایدار با رنج و درد و بلا خواهد زیست . گاهى به درد مصیبت شما یا رسول الله مبتلا مى شود، و گاهى در ماتم مادرش و گاهى در مصیبت پدر و گاهى به درد فراق برادرش حسن مجتبى (علیه السلام ) دچار خواهد شد. از همه بالاتر به مصائب کربلا و نوائب دشت نینوا گرفتار مى شود چنانکه مویش سفید و قامتش خمیده خواهد گردید.
این خبر را اهل بیت (علیهم السلام ) شنیدند و اندوهناک و گریان شدند. پیامبر (صلى الله علیه و آله ) صورت بر صورت حضرت زینب (علیها السلام ) نهاد و گریست . حضرت صدیقه طاهره (علیها السلام ) فرمود: یا ابتا، این گریه براى چیست ؟ خداوند دیده هاى تو را نگریاند. فرمود:اى فاطمه ، بعد از من و تو این دختر دچار بلاها و مصائبى مى شود. حضرت صدیقه (علیها السلام ) فرمود: چه ثواب دارد آن کسى که بر دخترم زینب (علیها السلام ) گریه کند؟ آن حضرت فرمود: ((اى پاره تنم واى نور چشمم ، ثواب کسى که بر او و مصائب او گریه کند مانند ثواب کسى است که بر برادرش حسین گریه کند)). سپس نام آن حضرت را ((زینب )) نهاد5.
آن حضرت یک سال و چند ماه بعد از واقعه کربلا با قلبى پر از اندوه از مصائب کربلا در خانه خود رحلت فرمودند و در همان خانه دفن شدند. در وفات آن مخدره مظلومه روزهاى 14 رجب و دهم ماه رمضان را هم گفته اند6.

3. تغییر قبله

در روز 15 رجب سال 2 ه‍ قبله از بیت المقدس به سوى کعبه تغییر پیدا کرد. این برنامه در نماز ظهر در مسجد بنى سالم مدینه اتفاق افتاد و این مسجد بعد از آن به مسجد ذى القبلتین نامیده شد7.

4. خروج از شعب ابى طالب (علیه السلام )

در این روز حضرت ختمى مرتبت (صلى الله علیه و آله ) از شعب ابى طالب (علیه السلام ) خارج شدند8.

5. شهادت امام صادق (علیه السلام )

شهادت امام صادق (علیه السلام ) به روایتى در سال 148 ه‍ در چنین روزى بوده است9 .




1. فیض العلام : ص 307 - 308. مصباح المتهجد: ص 741. قلائد النحور: ج رجب ، ص 145. مصباح کفعمى : ج 2 ص 599.
2. مسار الشیعه : ص 35.
3. زینب الکبرى (علیها السلام ) (نقدى ): ص 114. معالى السبطین : ج 2 ص 225.
4. شجره طوبى : ج 2 ص 392.
5. ریاحین الشریعه : ج 3 ص 38 - 39.
6. الوقایع و الحوادث : ج 1 ص 113.
7. مسار الشیعه : ص 35. وقایع الایام : ج 1 ص 155. فیض العلام : ص 308. قلائد النحور: ج رجب ، ص 151. مصباح کفعمى : ج 2 ص 598. مصباح المتهجد: ص 742. بحار الانوار: ج 98 ص 345.
8. مصباح المتهجد: ص 741. فیض العلام : ص 308. قلائدالنحور: ج رجب ، ص 145. مصباح کفعمى : ج 2 ص 599. بحار الانوار: ج 97 ص 598.
9. اعلام الورى : ج 1 ص 514. روضه الواعظین : ج 1 ص 212.





موضوع مطلب : وفات حضرت زینب، وقایع پانزده رجب، تغییر قبله، خروج از شعب ابی طا

          
شنبه 92 خرداد 4 :: 10:0 عصر

پیوندها
لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 15
  • بازدید دیروز: 44
  • کل بازدیدها: 1103644
امکانات جانبی