سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهشت بهشتیان
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من

نام شهدای کربلا و نحوه ی شهادت و محل دفن آنها:

 

تعداد شهدای مربوط به نهضت عاشورا که قبل از شهادت امام و یارانش در کربلا شهید شده اند، بیش از تعداد هفتاد و دو شهید مشهور است. چون برخی از یاران امام در کوفه و در مناطق دیگر قبل و پس از حادثه عاشورا به شهادت رسیده اند که همه ی آنها را در فهرست اسامی شهدای نهضت عاشورا قرار می دهند. مجموع شهدای این نهضت را صد و چهارده نفر ذکر کرده اند، اما شیخ مفید و برخی از مورخان تعداد شهدای کربلا و روز عاشورا را منحصراً هفتاد و دو نفر ذکر کرده اند.(1)

اما اسامی شهدای نهضت عاشورا طبق ترتیب حروف الفبا بدین صورت است: 1. ابوبکر بن علی ـ علیه السلام ـ 2. ابوبکر بن حسن ـ علیه السلام ـ 3. ابوالحتوف انصاری 4. ادهم بن امید عبدی 5. اسلم غلام امام حسین ـ علیه السلام ـ 6. امیة بن سعد طائی 7. انس بن حرث کاهلی 8. بریر بن خضیر همدانی 9. بشر بن عمر حضرمی 10. بکر بن حی تمیمی 11. جابر بن حجاج تمیمی 12. جبلة بن علی شیبانی 13. جعفر بن علی ـ علیه السلام ـ 14. جعفر بن عقیل 15. جنادة بن حرث سلمانی 16. جناده بن کعب انصاری 17. جندب بن حجیر فولانی 18. جون مولا ابوذر 19. جوین بن مالک تمیمی 20. حارث بن امرء القیس کندی 21. حارث غلام و برده حمزه 22. حباب بن عامر تمیمی 23. حبشی بن قیس نهمی 24. حبیب بن مظاهر اسدی 25. حجاج بن بدر سعدی 26. حجاج بن سروق جعفی 27. حر بن یزید ریاحی 28. حلاس بن عمرو راسبی 29. حنظله بن اسعد شبامی 30. رافع غلام مسلم ازدی 31. زاهر بن عمر کندی 32. زهیر بن سلیم ازدی 33. زهیر بن قین بجلی 34. زیاد بن عریب صائدی 35. سالم عبد عامر عبدی 36. سالم غلام بنی المدینه کلبی 37. سعد بن حرث انصاری 38. سعد غلام علی ـ علیه السلام ـ 39. سعد غلام عمر بن خالد 40. سعید بن عبدالله حنفی 41.سلمان بن مضارب بجلی 42. سلیمان غلام امام حسین ـ علیه السلام ـ 43. سواربن منعم نهمی 44. سوید بن ابی المطاع الخثعمی 45. سیف بن حرث جابری 46. سیف بن مالک عبدی 47. شبیب برده حرث جابری 48. شوذب شاکری 49. ضرعامر بن مالک تغلبی 50. عائذ بن مجمع عائذی 51. عابس شاکری 52. عامر بن مسلم عبدی 53. عباد بن مهاجر جهنی 54. عباس بن علی ـ علیه السلام ـ 55. عبدالله بن علی ـ علیه السلام ـ 56. عبدالله بن حسن ـ علیه السلام ـ 57. عبدالله بن حسین 58. عبدالله بن بشر خثعمی 59. عبدالله بن عمیر کلبی 60. عبدالله بن عروه غفاری 61. عبدالله بن مسلم 62. عبدالله بن تقیطر 63. عبدالله بن یزید عبدی 64. عبیدالله بن یزید عبدی 65. عبدالاعلی بن یزید کلبی66. عبدالرحمن بن عقیل 67. عبدالرحمن بن عبدالرب انصاری 68. عبدالرحمن بن عروه غفاری 69. عبدالرحمن ارحبی 70. عبدالرحمن بن مسعود تمیمی 71. عثمان بن علی ـ علیه السلام ـ 72. عقبة بن صلت جهنی 73. علی بن حسین ـ علیه السلام ـ (علی اکبر) 74. عمر بن جناده انصاری 75. عمر بن ضبیعه ضبعی 76. عمروبن خالد صیداوی 77. عمروبن عبدالله جندعی 78. عمر بن قرظه انصاری 79. عمر بن کعب ابو شامر صائدی 80. عمار بن حسان طلائی 81. عمار بن سلامه دالانی 82. عمار بن صلخب ازدی 83. عون بن عبدالله بن جعفر 84. قارب غلام امام حسین ـ علیه السلام ـ 85. قاسم بن حسن ـ علیه السلام ـ 86. قاسم بن حبیب ازدی 87. قاسط بن زهیر تغلبی 88. قعنب نمری 89. قیس بن مسهر صیداوی 90. کردوس تغلبی 91. کنانه تغلبی 92. مالک بن سریع جابری 93. مجمع عائذی 94. مجمع جهنی 95. مسلم بن عقیل 96. مسلم بن عوسجه اسدی 97. مسلم بن کثیر ازدی 98. مسعود بن حجاج تیمی 99. محمد بن عبدالله بن جعفر 100. محمد بن مسلم 101. محمد بن ابی سعید بن عقیل 102. مقسط بن زهیر تغلبی 103. منجح غلام امام حسن ـ علیه السلام ـ 104. موتع بن ثمامه اسدی 105. نافع بن هلال جملی 106. نصر غلام امیرمؤمنان ـ علیه السلام ـ 107. نعمان راسبی 108. نعیم انصاری 109. واضع غلام حرث سلمانی 110. هانی بن عروه مرادی 111. یزید بن ثبیط عبدی 112. یزید بن زیاد کندی 113. یزید بن مغفل جعفی 114. ام وهب نمریه قاسطیه همسر عبدالله بن عمیر کلبی.(2)
اما کیفیت شهادت و محل شهادت چنانکه اشاره شد همه این تعداد روز عاشورا و در کربلا شهید نشده اند، بلکه برخی مانند مسلم بن عقیل و هانی بن عروه و قیس بن مسهّر صیداوی در کوفه شهید شده و آنجا مدفون اند و برخی پس از حادثه ی کربلا به شهادت رسیدند مانند فرزندان حضرت مسلم، اما عدّه ای در کربلا و در رکاب امام در روز عاشورا به شهادت رسیده و در کربلا مدفون هستند. مثلاً قبر علی اکبر در پائین پای حضرت قرار دارد، و بقیه شهداء در یک قبر دسته جمعی پائین پای امام مدفون هستند و، مدفن حضرت عباس در کنار نهر علقمه و مدفن حرّ نیز با فاصله از حرم امام حسین قرار دارد(3). شیخ مفید فرموده است تمام حائر مدفن اصحاب حسین است.(4)

 


پاورقی:

1. مفید، الارشاد، قم، آل البیت، چ اول، 1414، ص 95، و ابی مخنف، و تعه الطف، جمع آوری یوسفی غروی، قم، مدرسین، چاپ سوم، 1417، ص259.
2. سماوی، ابصارالعین فی انصار الحسین (حماسه سازان کربلا) قم، نوید اسلام، چاپ اول، 69، ص210 الی 212.
3. ر.ک. مفید،همان، ج 2، ص 114 و ص126.
4. همان، ص 126.




موضوع مطلب : نام شهدای کربلا، محل دفن شهدای کربلا، اسامی شهدای کربلا، امام حسین، شهدا، شهادت، شهید، 72تن، هفتاد و دو تن، بهشت بهشتیان

          
سه شنبه 91 دی 12 :: 8:23 عصر

عامل جاودانگی نهضت امام حسین ـ علیه السّلام ـ از منظر قرآن :

 

بقاء و دوام موجودات عالم حداقل منوط به سه مساله ی محوری است: 1. وجود مقتضی 2. وجود شرائط 3. نبود مانع. این موجود خواه یک پدیده طبیعی باشد، خواه یک پدیده اجتماعی و حتی پدیدههای عالم مجرّدات. زیرا همه ی اینها به نوعی بهرهمند از وجود هستند. و هر چه عوامل سه گانه اوّل قابلیت بیشتر برای بقاء داشته باشند و هر چه موانع هرگز رخ ننمایند، حیات آن پدیده مورد نظر جاودانهتر خواهد بود.

امّا نگاه قرآن: این تحفه ی آسمانی موجودات را به دو دسته کلی تقسیم نموده است، موجود بالذّات که دوام أزلی و ابدی بالذّات دارد و موجودات بالعرض که در نهایت فنا در انتظار آنها خواهد بود.(1) آنگاه در سوره ی النجم شرط بهرهمندی از حیات و وجود را تلاش و سعی معرّفی نمود.(2) آن هم با توجه به آیه أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَی اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِی الْحَمِیدُ(3) چه اصل سعی و چه پاداش، همگی محتاج به امداد الهی است. سپس در سورههای متعدد نظیر فاطر، الطلاق(4) و الشمس(5) شرط به ثمر نشستن همین تلاش به مدد الهی را تقوا پیشگی و پرهیزکاری معرّفی نمود بخصوص در سوره ی فاطر(6) تصریح فرمود آن عقیده، باور و اندیشهای کار ساز است که طیب و طاهر باشد و آن عمل و تلاشی این عقیده ی صالح را به اقیانوس حیات متصل میکند که شایسته و صالح باشد.(7) و در پایان در سوره ی مریم وعده داده است که میوه ی شیرین این عقاید و عمل نیک ،عشق و محبّت خالصانه و کشش درونی دیگران(8) به سوی این صالحان است(9) بویژه با توجه به برخی روایات، از جمله این صالحان رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ و اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ میباشند.(10) امّا خدای سبحان قبل از هر کس خود به احیاء و بزرگداشت جمعی از صالحان اقدام و علاوه دیگران را هم به زنده نگهداشتن یاد، نام، خدمات و فرهنگ آنان، امر نمود، بعنوان نمونه در سوره ی مریم(11) به یاد و خاطره ی حضرات ابراهیم، اسماعیل، موسی، مریم و ادریس ـ علیهم السّلام ـ پرداخت و به مخاطبین قرآن هم امر فرمود تا شما هم نامشان را برپا دارید و در ضمن آن به پارهای از دلیلهای این تجلیل اشاره نمود نظیر یکتا پرستی، پاکدامنی، پرهیزکاری، صداقت، خلوص، برپا داشتن نماز، اداء حقوق نیازمندان و حتی در سوره ی آل عمران شهادت را عامل بقاء و دوام برشمرده است یعنی این عوامل موجب حیات جاودان و بقاء رسم، اسم و فرهنگ صالحان فوق الذکر و حصول وّد از سوی خدای رحمان در دل دیگران برای ایشان، گردیده است.
با مراجعه به زندگی آن بزرگوار درمی‌یابیم که عوامل مذکور در تاریخ حیات امام حسین ـ علیه السّلام ـ حضور داشت، قرآن بر صداقت، پاکی و طهارت روح و روان، رفتار و گفتار آن بزرگ مرد، (امام حسین«ع») شهادت داده است(12)، چنانکه زیباترین خاطره زندگی او به گواهی قرآن، گرفتن روزه در کودکی و اطعام قوت لا یموت خویش به فقراء بوده است(13) ،و این رفتار تا آخرین لحظات زندگیاش استمرار داشت. همانگونه که پرمخاطرهآمیزترین نماز را در شیرینترین لحظات زندگی یعنی ظهر روز عاشورا در وسط جمعیت دشمن بپاداشت.(14) امّا اخلاص که سراسر زندگی او مشحون از آن است بخصوص وقتی با لباس زیبای شهادت آراسته شد، و شهادت امام حسین ـ علیه السّلام ـ در برابر مظلومیت او ناچیز است به جهت آنکه هنگامی که آن حضرت دست به قیام و اقامه ی معروف و ازاله ی منکر زد، ظالمان اتهام قدرت طلبی و راحت طلبان، تهمت ناروای بیتدبیری را به او نسبت میدادند، امّا آن حضرت علاوه بر تحمّل زخمهای فیزیکی حاصل از ضربات شمشیر، زخمهای ناشی از جنگ روانی را نیز برای رضای خدا تحمل نمود و این اخلاص با مایعِ روانِ حیات بخش خون، او را به دریای موّاج و اقیانوس بیکران حیات متصل گردانید و به بقاء «وجه ربّ» باقی و ماندگار و به برکت رحمان، نعمت «وُدّ» نصیب ایشان گردید و برای همیشه تاریخ جاودانه شد. در پایان قابل ذکر است که عامل جاودانگی غیر از پیامدهای زیبای نهضت حسینی است.

 


پاورقی:

1. کُلُّ مَنْ عَلَیْها فانٍ وَ یَبْقى وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ. الرّحمن: 26 ـ 27.
2. النجم:39.
3. فاطر:15.
4. طلاق:2.
5. الشمس:8 ـ 10.
6. فاطر:10.
7. طباطبائی، محمد حسین. المیزان، قم، منشورات جماعة المدرسّین، ج17، صص 23 ـ 24. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، دارالکتب الاسلامیه، سال 1363 ش، ج 18، صص 194 ـ 198.
8. عسکری، أبی هلال، مُعْجم الفروق اللُّغویة، مؤسسة النشر التابعة لجماعة المدرسین، الطبعة الثانیه، 1421ق، ص 174.
9. فخررازی، التفسیر الکبیر، بیروت، دار احیاء التراث العربی، الجزء الحادی و العشرون، البقه الثالثه، ص 255.
10. سیوطی، جلال الدین، الدرّ المنثور، بیروت، الناشر محمد امین دمج، ج4، ص 287. محمد حسین، الجزء الرابع عشر، صص 112 ـ 116. مکارم شیرازی، ناصر، پیشین، ج 16، صص 144 ـ 149.
11. مریم:16 ـ 58.
12. احزاب:33.
13. انسان:7 ـ 9.
14. مفید، الارشاد، مؤسسه آل البیت ـ علیه السّلام ـ ، الطبعة الأولی، سال 1413 ق، ج2، ص105.




موضوع مطلب : امام حسین، نهضت امام حسین، نهضت ، عامل جاودانگی، نهضت امام حسین از منظر قرآن، بهشت بهشتیان

          
شنبه 91 دی 9 :: 8:0 عصر

وقایع این روز:

_ابتدای بیماری پیامبر «صلی الله علیه وآله»

بیماری پیامبر «صلی اله علیه و آله» که منجر به رحلت آن حضرت شد از نیمه ماه صفر آغاز شد.1

 

نهم دی:

_روز بصیرت و میثاق امت با ولایت

آن عهد که در روز ازل می بستیم               با لطف خدا ز دام شیطان رستیم

روز  9  دی  دوباره  ثابت  کردیم                در صحنه همیشه با ولایت هستیم

 


 

1- بحار الانوار ج 31، ص633و ج 37،ص116.




موضوع مطلب : صفر، ماه صفر، پانزده صفر، بیماری پیامبر، نه دی، روز بصیرت، میثاق

          
جمعه 91 دی 8 :: 10:1 عصر

بهلول وبهشتی که فروخت

روزی بهلول نزدیک رودخانه لب جوبی نشسته بود و چون بیکار بود مانند بچه ها با گِل چندباغچه کوچک ساخته بود . در این هنگام زبیده زن هارون الرشید از آن محل عبور می نمود . چون به نزدیک بهلول رسیدسوال نمود چه می کنی ؟
بهلول جواب داد بهشت می سازم . زن هارون گفت : از این بهشت ها که ساخته ای می فروشی ؟بهلول گفت : می فروشم . زبیده گفت : چند دینار ؟ بهلول جواب داد صد دینار .
زن هارون می خواست از این راه کمکی به بهلول نموده باشد فوری به خادم گفت : صد دینار به بهلول بده خادم پول را به بهلول رد نمود . بهلول گفت قباله نمی خواهد ؟ زبیده گفت : بنویس و بیاور.این را بگفت و به راه خود رفت .

از آن طرف زبیده همان شب خواب دید که باغ بسیار عالی که مانند آن د ربیداری ندیده بود و تمام عمارات و قصور آن با جواهرات هفت رنگ و با طرزی بسیار اعلا زینت یافته و جوی های آب روان با گل و ریحان و درخت های بسیار قشنگ و با خدمه و کنیز های ماه رو و هم  آماده به خدمت به او عرض نمودند و قباله تنظیم شده به آب طلا به او دادند و گفتند این همان بهشت است که ازبهلول خریدی . زبیده چون از خواب بیدار شد خوشحال شد و خواب خود ر ا به هارون گفت .
فردای آن روز هارون عقب بهلول فرستاد . چون بهلول آمد به او گفت از تو می خواهم این صد دینار را از من بگیری و یکی از همان بهشت ها که به زبیده فروختی به من هم بفروشی ؟ بهلول قهقهه ای سرداد و گفت: زبیده نادیده خرید و تو شنیده می خواهی بخری ولی افسوس که به تو نخواهم فروخت.

 

منبع




موضوع مطلب : بهلول ، داستان بهلول، بهشت ،بهلول وبهشتی که فروخت ، بهشت بهشتیان

          
جمعه 91 دی 8 :: 11:33 صبح

وقایع این روز:

- شهادت محمد بن ابی بکر

در این روز در سال 38ه محمد بن ای بکر در سن 28 سالگی به دستور معاویه و عمروعاص به وسیله زهر به شهادت رسید، و به قولی در نیمه جمادی الثانی بوده است.1

بعد از شهادت، او را در شکم حمار مرده ای گذاشتند و سوزاندند.2 قبر منصوب به او از مابقی بدن سوخته آن بزرگوار است. دشمنان اهل بیت «علیهم السلام» هنگامی که کنار قبر آن بزرگوار می روند پشت به قبر می کنند و برای ابوبکر فاتحه می خوانند!؟


1- فیض العلام: ص249. مصباح المتهجد: ص733.

2- قلائد النحور: ج محرم و صفر، ص395. مستدرک سفینة البحار: ج6 ص294.




موضوع مطلب : ماه صفر ، چهاردهم صفر، 14 صفر، شهادت محمدبن ابی بکر

          
پنج شنبه 91 دی 7 :: 9:42 عصر
<   <<   6   7   8   >   
پیوندها
لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 12
  • بازدید دیروز: 53
  • کل بازدیدها: 1103437
امکانات جانبی