سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهشت بهشتیان
صفحه نخست        عناوین مطالب          نقشه سایت              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من

وقایع این روز:

_سپردن پیامبر (صلی الله علیه و آله) به حلیمه سعدیه

در این روز جناب عبد المطلب (علیه السلام ) نور چشم خود پیامبر را در اطراف کعبه طواف داد و آن حضرت را براى شیر دادن به حلیمه سعدیه سپرد1.



1. وقایع الشهور: ص 113.




موضوع مطلب : سپردن پیامبر به دایه، حلیمه سعدیه ، وقایع بیست و هشتم جمادی الثانی ، بهشت بهشتیان.

          
چهارشنبه 92 اردیبهشت 18 :: 9:0 عصر

وقایع این روز:

_ شهادت سلطان علی بن محمد الباقر علیه السلام

در این روز در سال 116 ه‍ جناب ابوالحسن سلطان على فرزند امام باقر (علیه السلام ) در اردهال کاشان به شهادت رسید1.
عده اى از دوستان اهل بیت (علیهم السلام ) از اهالى چهل حصرانو فین کاشان نامه اى خدمت امام باقر (علیه السلام ) نوشتند، که چون ما از محضر شما دور هستیم یکى از آقازادگان خود را براى راهنمایى و تربیت ماه و تعلیم احکام به جانب ما بفرستید.
آن حضرت فرزند بزرگوار خود، جناب على بن محمد (علیه السلام ) را با رسوالان فرستاده ، روانه کاشان کردند؛ و اسباب سفر آن حضرت را برادرش ‍ امام صادق (علیه السلام ) فراهم نمودند.
هنگام ورود آن حضرت ، در فین حدود شش هزار نفر براى استقبال آمدند. حضرت مدتى در جاسب و خاوه مشغول هدایت مردم بودند، و بیشتر در مسجد جامع کاشانى - که فعلا در کوى میدان کهنه واقع است - مشغول عبادت بودند و شیعیان براى اداى نماز جمعه خدمتش مشرف مى شدند، و کرامات زیادى مشاهده مى نمودند.
آن حضرت نامه هایى براى پدر بزرگوارش به مدینه مى فرستاد و حالات خود و شیعیان را بیان مى فرمود، تا در سال 144 ه‍ خبر شهادت پدر بزرگوارش به آن حضرت رسید و بعد از سه سال از شهادت پدر بزرگوارش ‍ در سال 116 ه‍، مخالفین آن حضرت را به عده اى از دوستان و موالیان و منسوبین به آن حضرت شهید کردند.
از آنجا که 27 جمادى الاثنى در سال شهادت آنحضرت مصادف با 17 مهر ماه شمسى بوده ، هر سال به مناسبت سالگرد آن حضرت در جمعه دوم مهرماه مراسم قالى شویان همراه با عزادارى با شکوهى کنار قبر مطهرش ‍ برگزار مى شود2.
هم اکنون درسرداب زیر ضریح مقدس آن حضرت ، بدن مبارک حدود صد نفر از آن شهداى بزرگوار تازه و سالم هست ، که مرحوم آیه الله سید شهاب الدین مرعشى نجفى مشاهده فرموده اند3.



1. شرح زندگانى حضرت سلطانعلى بن محمد باقر (علیهم السلام ): ص 62. مراقد المعارف : ج 2 ص 79 - 82. روضات الجنات : ج 4 ص 212.

2. مراقد المعارف : ج 2 ص 80.

3. به کتاب ((نور باهر)) تاءلیف مرحوم باقر مرندى - و اجساد جاویدان به نقل از کسانى که همراه آیه الله مرعشى نجفى اجساد مطهر را زیارت کرده اند - مراجعه شود.




موضوع مطلب : شهادت سلطان علی بن محمد الباقر ، وقایع بیست و هفتم ماه جمادی الثانی، بهشت بهشتیان.

          
سه شنبه 92 اردیبهشت 17 :: 10:0 عصر

وقابع این روز:

_ مرگ ابوبکر

در شب سه شنبه 22 جمادى الثانى در سال 13 ه‍ عبد الله بن عثمان معروف به ابوبکر بن ابى قحافه در سن 67 سالگى ، از این جهان به سوى سزاى اعمالش رخت بربست 1. به قولى مرگ ابوبکر رد 27 جمادى الثانى بوده است2 .
او مدت دو سال و سه ماه و بیست و دو روز غاصب خلافت بود، و اولین کسى بود که بعد از شهادت پیامبر (صلى الله علیه و آله ) به انتخاب اعضاى سقیفه بنى ساعده خلیفه شد. انتخاب ابوبکر بن گونه اى بى حساب بود که عمر با آنکه خود گرداننده برنامه سقیفه بود مى گوید: ((بیعت با ابوبکر امرى بدون تدبیر و مشورت و دقت بود، مثل زمان جاهلیت ، که خداوند مسلمانان را از شر آن محفوظ داشت . هر کس چنین کارى را تکرار کند او را بکشید3)).
اهل سنت در علت مرگ او نوشته اند: ابوبکر در روز دوشنبه 7 جمادى الآخر غسل کرده بود، و آن روز هوا سرد بود. به این دلیل سرما خورد و تب کرد، 15 روز این تب ادامه داشت ، و به نماز نمى رفت ، تا در شب سه شنبه 22 جمادى الآخر بعد از آنکه خلافت را به عمر واگذار کرد، مرد4.
قبل از وفات عثمان را براى نوشستن وصیت نامه اى درباره خلافت طلب کرد که امر خلافت بعد از ابوبکر با عمر بن خطاب باشد. او کلمه اى گفت و بیهوش شد، و بقیه را عثمان از پیش خود نوشت که امر خلافت با عمر است . ابوبکر به هوش آمد و عثمان را دعا کرد که آنچه او مى خواسته نوشته است5 .
باید پرسید: چرا هنگامى که پیامبر (صلى الله علیه و آله ) در روزهاى آخر عمر کاغذ و قلم خواست تا وصى بعد از خود را به امر خداوند معین کند نسبت هذیان به آن مقام معظم دادند؟
ابوبکر هنگام مرگ کلماتى گفت . از جمله اینکه : ((کاش تفتیش خانه فاطمه و على (علیهم السلام ) نمى کردم 6)). همان تفتیشى که شهادت پاره تن پیامبر (صلى الله علیه و آله ) را به همراه داشت ؟



1. تتمه المنتهى : ص 10. تاریخ الخلفاء: ص 81. فیض العلام : ص 279. بحار الانوار: ج 29 ص 521.

2. مسار الشیعه : ص 32. العدد القویه : ص 343. مصباح کفعمى : ج 2 ص 598. مصباح المتهجد: ص ‍ 732. بحار الانوار: ج 95 ص 200.

3. الغدیر: ج 5 ص 370. صحیح بخارى : باب رجم الحبلى : ح 6681. مسند احمد: حدیث 393. سیره ابن هشام : ج 4 ص 308.

4. تاریخ الخلفاء: ص 81. بحار الانوار: ج 29 ص 521.

5. شرح ابن ابى الحدید: ج 1 ص 165.

6. مروج الذهب : ج 2 ص 308. تتمه المنتهى : ص 10. الامامه و السیاسه : ج 1 ص 18. سبعه من السلف : ص 77. تاریخ طبرى : ج 4 ص 52. میزان الاعتدال : ج 2 ص 215.




موضوع مطلب : مرگ ابوبکر ، وقایع بیست دوم جمادی الثانی ، بهشت بهشتیان.

          
پنج شنبه 92 اردیبهشت 12 :: 10:0 عصر

وقایع این روز:

_ وفات حضرت ام کلثوم علیها السلام

جناب ام کلثوم (علیها السلام )، چهار ماه پس از بازگشت از کربلا به مدینه از دنیا رفتند1. پدرشان مولى الموحدین امیر المؤ منین (علیه السلام ) و مادرشان حضرت زهراى مرضیه (علیها السلام ) است2 .
صاحب ریاحین الشریعه به نقل از اعیان الشیعه مى فرماید: امیر المؤ منین (علیه السلام ) آن مخدره را به عون بن جعفر طیار تزویج نمودند3.
آنچه در مورد از دواج ام کلثوم (علیها السلام ) با غیر عون بن جعفر نقل شده از بافته هاى مخالفین است . آن حضرت در واقعه جانسوز کربلا حضور داشتند و بعد از شهادت امام حسین (علیه السلام ) و اهل بیت و اصحابشان در کنار خواهرشان حضر زینب (علیها السلام ) از بانوان و یتیمان محافظت مى نمود، و اشعار آن حضرت در فراق برادر در کربلا مشهور و جانسوز است .
پس از عاشورا که بانوان به اسارت کوفه و شام رفتند. خطبه آن حضرت در شهر کوفه و مجلس ابن زیاد، اشعار آن حضرت در قادسیه و قنسرین ، اثر دعاى آن حضرت در سیبور و بعلبک ، کلمات آن جناب با شمر هنگام ورود به دروازه شام ، مرثیه هاى حضرت در اربعین و مراجعت به مدینه ، دلالت بر عظمت و شجاعت و صبر آن مخدره دارد.
سرانجام بعد از چهار ماه از ورود به مدینه با دلى پر از غم و اندوه در مصائب کربلا بالاءخص شهادت سید الشهداء (علیه السلام ) رحلت نمود و در مدینه منوره دفن شد. به قولى رحلت آن حضرت در آخر ماه جمادى الثانى بوده است 4.



1. وقایع الشهور: ص 110.

2. تذکره الخواص : ص 75.

3. ریاحین الشریعه : ج 3 ص 245.

4. ریاحین الشریعه : ج 3 ص 256 - 244.




موضوع مطلب : وفات حضرت ام کلثوم ، وقایع بیست و یکم جمادی الثانی ، بهشت بهشتیان.

          
چهارشنبه 92 اردیبهشت 11 :: 10:0 عصر

وقایع این روز:


_ولادت حضرت زهرا (علیهم السلام )


در چین روزى حضرت حوراء انسیه عذراء بتول ام ابیها حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام ) در سال پنجم بعثت در مکه مکرمه به دنیا آمد1. بنابر قولى ولادت حضرت در دهم جمادى الآخر است2.

انعقاد نطفه فاطمه (علیها السلام )3

داستان انعقاد نطفه حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام ) مراحلى دارد که ذیلا خلاصه آن آورده مى شود:
1. در شب معراج خداوند سیبى به پیامبر (صلى الله علیه و آله ) هدیه داد که از عظمت خلقت و بوى و رنگ و زیبایى آن ملائکه تعجب کردند. خداوند امر فرمود تا پیامبر (صلى الله علیه و آله ) آن را میل کند. هنگامى که آن سیب را شکافت ، نورى ا آن درخشید. جبرئیل گفت : بخور یارسول الله ، که این نور منصوره فاطمه ، دخترى است که از صلب تو خارج مى شود4. در بعضى روایات است که از رطب بهشتى هم خاتم الانبیاء (صلى الله علیه و آله ) میل فرمودند5.
2. در 10 شعبان سال چهارم جبرئیل (علیه السلام ) بر پیامبر (صلى الله علیه و آله ) در ابطح نازل شد و فرمان کناره گیرى از حضرت خدیجه (علیها السلام ) را به مدت 40 روز - به عنوان مقدمه حمل حضرت زهرا (علیها السلام ) - ابلاغ فرمود6.
با اینکه آن حضرت علاقه و افرى به خدیجه (علیها السلام ) داشت و این کار براى آن حضرت پر مشقت بود، ولى براى خدیجه (علیها السلام ) پیغام داد که مدتى به منزل نمى آیم و به منزل فاطمه بنت اسد (علیها السلام ) مى روم . شبها در را ببند و در بستر آسایش کن .
پیامبر (صلى الله علیه و آله ) شبها به منزل فاطمه بنت اسد (صلى الله علیه و آله ) مى آمد. هر شب هنگام افطار، خرما و انگور و غذاى بهشتى مى آوردند. با آب بهشتى و حوله دست آن حضرت را شسته و تمیز مى کردند. امیر المؤ منین (علیه السلام ) حسب دستور پیامبر (صلى الله علیه و آله ) جلو در مى نشس که کسى نیاید و در آن غذا با پیامبر (صلى الله علیه و آله ) شریک شود. در شب چهلم دستور رسید به خانه خدیجه (علیها السلام ) برو که خداوند به خود سوگند خورده که امشب از صلب تو ذریه پاک و طیبه اى بیافریند. حضرت از جابر خاسته و به منزل خدیجه (علیها السلام ) آمدند.
حضرت خدیجه (علیها السلام ) مى فرماید: سوگند به آن کسى که آسمان را برافراشته و آب را از زمین جوشانیده ، حضرت از من دور نشده بود که سنگینى وجود فاطمه (علیها السلام ) را در خود احساس کردم7 .

دوران باردارى خدیجه (علیها السلام )

هنگامى که حضرت خدیجه (علیها السلام ) دوران آبستنى خود را مى گذراند، حضرت فاطمه (علیها السلام ) از داخل شکم با مادر صحبت مى فرمود، و او را دلدارى مى داد و به صبر و پایدارى دعوت مى فرمود.
پیامبر (صلى الله علیه و آله ) به خدیجه (علیها السلام ): ((جبرئیل به من بشارت داد که این مولود دختر است ، و او موجودى پاکو با برکت است ، خداوند متعال نسل و ذریه مرا از او قرار مى دهد، و از نسل او امامانى در امت قرار خواهد داد که بعد از پایان یافتن وحى او، جانشینانش در روى زمین باشند)).
هنگام ظاهر شدن آثار وضع حمل ، سراغ زنان قریش فرستادند، ولى کسى براى کمک نیامد، چه اینکه آنها راضى به ازدواج حضرت خدیجه (علیها السلام ) با پیامبر (صلى الله علیه و آله ) نبودند، و خدیجه (علیها السلام ) از این بر خورد آنها غمناک شد.
در همین حال چهار زن بلند بالا که شبیه زنان بنى هاشم بودند بر او وارد شدند. یکى از آنان به او گفت :اى خدیجه ، غمگین مباش که ما فرستادگان پروردگان تو هستیم . ما خواهران توایم ، من ساره هستم ، و این آسیه دختر مزاحم و همنشین تو در بهشت و این مریم دختر عمران و این صفوراء دختر شعیب است . خداوند ما را نزد تو فرستاده تا در کارهاى مربوط به زنان به تو کمک کنیم8 )). یکى از آنان در سمت راست او، و دیگرى در سمت چپش ، و سومى پیش روى آن حضرت ، و چهارمى پشت سر او نشستند.

فاطمه (علیها السلام ) به دنیا آمد

علیا مخدره خدیجه (علیها السلام )، حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام ) را پاک و پاکیزه بر زمین نهاد. در این هنگام نورى از وجودش درخشید که تمام خانه هاى مکه را روشن کرد، و این نور در شرق و غرب درخشش نمود. بانویى که پیش روى خدیجه (علیها السلام ) بود، حضرت فاطمه (علیها السلام ) را برداشت و با آب کوثر شستشو داد، و پارچه سفیدى که از شیر سفیدتر و از مشک و عنبر خوشبوتر بود بیرون آورد. یکى را بر بدن او پیچیده و دیگرى را بر سرش انداخت و سپس از او خواست که سخن بگوید.
حضرت فاطمه (علیها السلام ) لب به سخن گشود، و فرمود: اشهد ان لا اله الا الله ، و ان اءبى رسول الله سید الانبیاء و ان بعلى سید الاوصیاء و ان ولدى سید الاءسباط: ((گواهى مى دهم که جز الله خدایى نیست ، و پدرم فرستاده خدا و سرور پیامبران است ، و شوهرم سرور جانشینان و فرزندانم آقاى نودگان و اسباط هستند)).
بعد بر یکایک آنان سلام کرده و هر کى را به اسم صدا زد. آنان بر چهره او تبسم کردند، و حور العین و بهشتیان یکدیگر را به ولادت حضرت فاطمه (علیها السلام ) بشارت دادند. در آسمان نورى درخشان پدید آمد که ملائکه تا آن روز چنان نورى را ندیده بودند، و لذا نام حضرت را ((زهرا)) گذاشتند. بانویى که پیش روى خدیجه (علیها السلام ) نشسته بود، به خدیجه (علیها السلام ) گفت : ((او را پاک و پاکیزه و آراسته و با برکت در برگیر، که در نسل و ذریه اش برکت قرار داده شده است )).
خدیجه (علیها السلام )، حضرت را با شادى و خشنودى از دست او گرفته ، و سینه در دهانش گذارده و دهان او را پر از شهیر کرد، و این گونه بود که فاطمه (علیها السلام ) رشد جسمى خود را آغاز کرد9.



1. کافى : ج 1 ص 381. اعلام الورى : ج 1 ص 290. تاریخ الائمه (علیهم السلام ): ص 6. کشف الغمه : ج 1 ص 449. فیض العلام : ص 273. العدد القویه : ص 219. مصباح کفعمى : ج 2 ص 597. مصباح المتهجد: ص 732. ص 66 - 67. ریاحین الشریعه : ج 1 ص 59. بحارالانوار: ج 43 ص 10، 14، 17 - 19. مستدرک سفینه البحار: ج 2 ص 85.

 

2. بحار الانوار: ج 97 ص 202.

3. به برخى از منابع مربوط به انعقاد نطفه حضرت زهرا (علیها السلام ) اشاره مى شود: امام سجاد (علیه السلام ): بحار الانوار: ج 42 ص 18. تفسیر فرات کوفى : ص 321 - 322. امام صادق (علیه السلام ): بحار الانوار: ج 8 ص 120، ج 18 ص 364، ج 42 ص 42. معانى الاخبار: ص 396. ذخائر العقبى : ص 36. تفسیر برهان : ج 2 ص 292. امام رضا (علیه السلام ): بحار الانوار: ج 8 ص 119، ج 4 ص 2 - 4. توحید صدوق : ص 118. امالى صدوق : ص 373. عوالم العلوم : ج 11 ص 10. سلمان فارسى : بحار الانوار: ج 36 ص 361. تفسیر فرات : ص 211. جابر بن عبد الله انصارى : دلائل الامامه : ص 52. تفسیر فرات کوفى : 216. علل الشرائع : ج 1 ص 183. بحار الانوار: ج 43 ص 5. عایشه : المعجم الکبیر: ج 22 ص 400. الطرائف : ص 27. تاریخ بغداد: ج 5 ص 87. تاریخ الخمیس : ج 1 ص ‍ 277. میزان الاعتدال : ج 1 ص 38. مناقب ابن سلیمان کوفى : ج 2 ص 206. عمر بن خطاب : میزان الاعتدال : ج 1 ص 252، ج 2 ص 297. لسان المیزان : ج 4 ص 36. عیون الاخبار فى مناقب الاخیار: ص ‍ 45.

4. بحارالانوار: ج 42 ص 18. بیت الاحزان محدث قمى : ص 7. عوالم العلوم : ج فاطمه الزهراء (علیها السلام ): ج 1 ص 36 - 37.

5. عوالم العلوم ج فاطمه الزهراء (علیها السلام ): ج 1 ص 37.

6. قلائد النحور: ج شعبان ، ص 398.

7. بحار الانوار: ج 16 ص 78 - 80.

8. در بعضى روایات حواهم ذکر شده است .

9. بحار الانوار: ج 16 ص 80.




موضوع مطلب : ولادت حضرت زهرا ، وقایع بیستم جمادی الثانی ، انعقاد نطفه ، دوران

          
سه شنبه 92 اردیبهشت 10 :: 10:0 عصر
<   1   2   3   >   
پیوندها
لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 2
  • بازدید دیروز: 19
  • کل بازدیدها: 1103150
امکانات جانبی